oldgames.nu

Spacewar

Spacewar är ett gammalt spel som utspelar sig i rymden. Det utvecklades redan år 1962 av Steve Russell som samarbetade med Martin Graetz och Wayne Wiitanen. Programmeringen sköttes av bland annat Russel med assistans från Bob Saunders och Steve Piner. Den första variationen på spelet gjordes på en PDP-1, en av de tidigaste formerna av datorer hos Massachusetts Institute of Technology.

Utvecklingen av spelet fortsatte av ett flertal andra personer på institutionen. Tillsammans lyckades de skapa ett videospel som kunde spelas på ett flertal olika datorsystem, vilket gjorde det till det första i dess slag. Spacewar har sedan dess blivit stämplat som ett av historiens viktigaste och mest betydelsefulla spel någonsin, tack vare den tekniska utveckling spelet förde med sig.

Handlingen i spelet

Spacewar utspelar sig långt ute i den yttre rymden bland stjärnorna. Där finns det två rymdskepp som slåss mot varandra medan de försöker manövrera sig fram under gravitationen från en närliggande stjärna. Varje skepp styrs av en spelare och därför är spelet anpassat för två personer. Målet är att skjuta ner motståndaren för att sedan kunna stå som vinnare.

Utmaningen ligger även i att spelare måste hålla koll sitt eget skepps bränslenivå såväl som antalet missiler som finns tillgängliga. Tar de slut kan inte skeppet användas, vilket leder till förlust. Flyger du för nära stjärnan exploderar skeppet och samma sak händer om de två rymdskeppen kolliderar med varandra. Du kan även teleportera dig till en annan del av skärmen.

Spacewar gjorde historia

Om du söker efter ett av tidernas mest inflytelserikaste spel är Spacewar en självklar kandidat. I den tidiga eran av spelutveckling var det Spacewar som visade framtiden inom möjligheterna för spel. Under 1960-talet var spelet vida populärt bland små grupper som intresserade sig för programmering och fortsatte att utvecklas till att kunna anpassas till andra datorsystem som fanns på den tiden.

Spacewar var en direkt inspirationskälla för hur spel kunde se ut och hur den kunde användas i flera system. Många spel började dyka upp efteråt med lärdom från den utveckling som Spacewar gjort. Arkadspel som Galaxy Game och Computer Space från 1971 samt Asteroids från 1979 hade direkta influenser från Spacewar. År 2007 listades Spacewar som ett av de viktigaste spelen i vår historia.

Spacewar skapade framgång för andra spel

Som tidigare nämnt skapades spelet Computer Space år 1971 med inspiration från Spacewar. Detta spel utvecklades av Nolan Bushnell som såg potentialen i spelindustrin tack vare Spacewar. Tyvärr sågs Computer Space som en tråkig kopia på originalet, vilket gjorde att få fastnade för det. Istället valde Bunshell att utveckla sitt nästa spel – Pong – som byggde på samma teknik som i Spacewar.

Den som gjorde Spacewar extra speciellt var tekniken att kunna använda sig av gravitation i ett program. Denna teknik använde sig Bushell av när han skapade Pong, vilket blev ett av världens mest sålda spel – både som arkadspel, men även i hemmet. Medan Spacewar i sig inte såldes som ett spel var det starten till den spelindustri som vi ser idag.

Uppmärksamheten i medier

Medan Spacewar var mycket populärt bland små grupper av systemutvecklare tog det nästan ett årtionde för det att bli känt för vanligt folk. Journalister började skriva om spelet, dess utveckling och kulturen kring det, bland annat i tidningen Rolling Stone år 1971 och 1972. Där beskrevs spelet som “en perfekt kristallkula av saker att komma inom datorvetenskap och användningen av datorer.”.

Spacewar idag

Idag lever Spacewar vidare både på museum och i böcker för sin otroliga historiska påverkan. Pratar man om spelhistoria är det trots allt omöjligt att inte nämna Spacewar. Spelet har även vidare utvecklats till emulatorer som numera finns tillgängliga till moderna datorer. Den som är intresserad av att prova på en riktig klassiker inom spelhistoria bör helt klart testa Spacewar.